Ezt olvasta már?

0

Sarkvidéki hideg: csúcson az abroncscsere szezon

A sarkvidéki hideg még több autóst kényszerít az abroncscserére. Ezekben a hetekben közel 1,5 millió autós cserélteti le nyári gumiját a jobban tapadó és sűrűbben lamellázott télire.


hirdetés

Ebben az időszakban 300.000 autós új téli abroncsot is vásárol, amire akkor van szükség, ha az abroncs profilmélysége 4 mm alá csökkent, vagy már futott 3-4 szezont és az anyaga elöregedett. A szezonra az abroncsgyártók is felkészültek. A Bridgestone például már defekttűrő technológiával kínálja legnépszerűbb téli és négyévszakos abroncsait is, mert az egyik legnagyobb közlekedésbiztonsági kockázat a havas úton bekövetkezett defekt.

Méterekben mérhető a különbség

Nedves útfelületen, egy 60 km/óra sebességgel haladó autó fékútja korszerű, innovatív mintázattal rendelkező téli abronccsal, 16 méter körüli, kopott abronccsal már a 20 métert is meghaladja, egy közepesen használt nyári gumival viszont még ennél is hosszabb, 22 méter körüli. Havas jeges útfelületen a fékút azonban jelentősen megnő! Egy csupán 40 km/óra sebességgel haladó, új téli gumikkal felszerelt autó megállásához 25 méter, használt téli gumival már 40 méter, míg kopott nyári gumikkal már több, mint 80 méter szükséges. A közúti forgalomban életek múlhatnak a métereken, hiszen ha egy hirtelen lefékező autó után, vagy egy úttestre lépő gyalogos előtt kell megállnunk, akkor minden centiméter számít.

 

7°C alatt is biztonságban: elsősorban a keverék és a profilmélység számít

Az autósok körében közismert, ha a napi átlaghőmérséklet 7°C alá csökken, akkor a nyári abroncsokat télire kell cserélni. A biztonságos téli közlekedés szempontjából ugyanakkor nem az átlaghőmérséklet, hanem a gumik alapanyag-keveréke és a profilmélység játszik kiemelt szerepet.

A téli autógumi lágyabb gumikeverékből készülnek, így alacsonyabb hőmérsékleten is megőrzik rugalmasságukat és jobban tapadnak, de ezeket is cserélni szükséges, ha a profilmélység 4 mm alá csökken. Ilyenkor ugyanis az abroncs nem tudja elvezetni a vizet, a havat, illetve a hókását a kerék alól, jelentősen veszít tapadóképességéből, a gépjármű pedig nehezebben irányítható.

„A téli abroncsok közlekedésbiztonsági előnyei ma már széles körben ismertek, de a defektek által jelentett kockázatoknak még csak kevés autós van tudatában, pedig élete során minden vezető átlagosan 6 defektet kap” – mondta Hunyadi Szabolcs, a Bridgestone Magyarország Kft. személygépjármű-abroncs üzletág vezetője. „A Bridgestone éppen ezért kibővítette DriveGuard technológiájának alkalmazását és defekttűrő változatban is kínálja legnépszerűbb téli és négyévszakos abroncsait” – tette hozzá a szakember.

Havas úton még veszélyesebb a defekt

A Bridgestone adatai szerint a magyar autótulajdonosok jellemzően 4, de akár 5 téli szezonon keresztül is használnak egy szett téli gumit, amellyel akár 50.000 km-t is megtesznek. Erre a futásteljesítményre átlagosan legalább egy defekt esik. A defekt télen fokozott kockázatot jelent, hiszen ilyenkor már délután 4 órakor sötétedik, a Bridgestone statisztikái szerint pedig a defektek 23%-a sötétedés után következik be, ráadásul minden második esetben lakott területen kívül, nehezen belátható és megközelíthető útszakaszokon.

A defekttűrő technológiával készült abroncsok használata éppen ezért a téli útviszonyok között fontos közlekedésbiztonsági előnyt jelent, emellett pedig szükségtelenné teszi a pótkerék használatát, ami a gépkocsik súlyának és üzemanyag-fogyasztásának csökkentésében is fontos szerepet játszik.

 

HAT VEZETÉSI JÓTANÁCS TÉLI UTAKRA A BRIDGESTONE-TÓL

Készen áll arra, hogy az időjárás hidegre fordultával szembenézzen a téli vezetés veszélyeivel? A vezetőknek minden évben fel kell frissíteniük téli vezetési ismereteiket, és emlékezniük kell ezekre az egyszerű vezetési tippekre.

1. Takarítson le mindent a járművéről!

Mielőtt a volán mögé ül, távolítsa el az összes havat és jeget a szélvédőről, valamint a jármű tetejéről és oldalairól. Ne felejtse el eltávolítani a kipufogócsövet esetleg eltömítő jeget sem, nehogy az égéstermékek visszaszivárogjanak a jármű utasterébe!

2. Emelkedőkön használjon alacsony sebességfokozatot!

Emelkedőn, alacsony sebességfokozatban jobb a kerekek tapadása. Ha havas úton vezet váltogassa a sebességet és a sebességfokozatokat a kerekek tapadásának maximalizálása, valamint a megcsúszás vagy kipörgés lehetőségének minimalizálása érdekében! Havas vagy jeges úton soha ne használja a tempomat-ot (automatikus sebességtartó)!

3. Vezessen óvatosan, és hagyjon nagyobb féktávot!

Járművének még téli gumikkal is nagyobb a féktávolságra, mint száraz útviszonyok között. Az ökölszabály az, hogy a száraz úton való fékezéshez képest háromszor nagyobb féktávolságot kell hagyni akkor, ha havas vagy jeges úton vezet. Ha gyorsan hajt, a még ennél is nagyobb féktávot kell hagynia. Ha nem szükséges, ne álljon meg az emelkedőkön! Minél gyakrabban kell teljes álló helyzetből újra elindulnia, annál nagyobb a kockázata annak, hogy elakad.

4. Ne üljön autóba, ha nem muszáj!

Ha nem feltétlenül szükséges hóban vezetnie, ne tegye! Amennyiben viszont nincs más lehetőség, összpontosítson az útra, és készüljön fel váratlan helyzetekre! Tanulmányozza az időjárás-jelentést is! Az útviszonyok ismerete segíti a megfelelő felkészülést.

5. Figyeljen a fekete jégre!

A fekete jég pont úgy néz ki, mint a pocsolya. Ha erre ráhajt, könnyen elvesztheti uralmát a jármű feletti. Ne feledje: ha egy út csúszósnak tűnik, jó eséllyel az is! Vezessen lassan, és tesztelje az esetleges feketejég-foltokat a kerekek enyhe elfordításával vagy enyhe fékezéssel!

6. Legyen tisztában a kifarolás vagy megcsúszás esetén alkalmazandó lépésekkel!

Amikor az első vagy a hátsó kerekek kipörögnek, az alábbi módon nyerheti vissza uralmát a jármű felett:

  • Vegye le a lábát a pedálokról! Kifaroláskor a gázadás és a fékezés sem segít, sőt még ronthat is a helyzeten. Az általános tanács kifarolás esetén az, hogy finoman kormányozzunk a csúszás irányába. Amint a jármű kerekei újra tapadnak, enyhén fékezhet vagy gyorsíthat!
  • Másként kell eljárni az első és a hátsó kerekek kipörgése esetén. Ha az első kerekek csúsznak, az enyhe fékezés segít az irányítás visszaszerzésében, ha azonban a hátsó kerekek csúsznak meg, akkor lassú gyorsítással érjük el ugyanezt a hatást.

·        A jármű teljes sebesség melletti csúszásakor hasonlóan járjon el! Vegye le a lábát a pedálokról, és kormányozzon óvatosan arra, amerre haladni szeretne!







0


Ön szerint esélyes a Tisza Párt a Fidesz leváltására?




0
0

hírek innen, onnan

Andrea Kimi Antonelli: Egy hajszálon múlt a győzelem

Andrea Kimi Antonelli a második helyen végzett a Sao Pauló-i sprintfutamon, a célig üldözve a győztes Lando Norrist, és a különbség a...

Szamurájkardot találtak az óvodába késsel beállító férfi kocsijában, pénteken 58 ovist menekítettek ki miatta

Az intézményben tartózkodó gyermeket és felnőtteket egy közeli templomba menekítették át. A 41 éves B. Gábort őrizetbe vették, és a...

Az elektromos után a benzines változat is itt az új Mercedes-Benz CLA-ból

Az már a bemutatóján sem volt titok, hogy a tisztán elektromos hajtású mellett benzines mild hibrid változata is lesz az új CLA-nak, most...

Így néz ki a világbajnoki pontverseny a drámai sprintfutam után

Mutatjuk az egyéni és a konstruktőri világbajnoki tabellát a São Pauló-i Nagydíj sprintfutama után.

Több száz éves alagútrendszer húzódik Miskolc alatt, félelmetes titkot rejt

El lehet tévedni benne, rengeteg elágazást rejt a végtelen pincerendszer.

Jön a fordulat az időjárásban: búcsút inthetünk a hidegcseppnek

Továbbra is magassági hidegcsepp határozza meg időjárásunkat, ez azonban fokozatosan észak, majd északkelet felé mozdul el, ezt követően...

„Az embernek meg kell találnia azt, ami a szívének igazán tetszik” – interjú Kapu Tiborral

Kapu Tibor, a magyar űrkutatás úttörője, a Highlights of Hungary díjátadón osztotta meg gondolatait. Az interjúban beszél az űrkutatás...

Retteghetnek a dízelek? Itt a Tesla frissített elektromos kamionja

A Tesla nagy mennyiségben gyártaná a faceliftes Semit, ami hatékonyabb lett, mint a korábbi változat.

Nem melegít megfelelően a radiátor? Így orvosolhatod a problémát

Ha azt veszed észre, hogy a radiátor nem melegszik egyenletesen – azaz csak felül meleg tapintásra, míg alul hideg marad –, az...

Megszólalt Magyar Péter Orbán Viktor amerikai útjáról

Magyar Péter és a Tisza Párt is reagált Orbán Viktor washingtoni tárgyalására Donald Trumppal. Közleményükben kifejezték, hogy ők is...

Felfedeztek egy rejtett agyi forrást, ami demenciához vezethet

Új kutatás mutatott rá arra, hogy az asztrociták mitokondriumai által termelt szabadgyökök kulcsszerepet játszhatnak a demencia...

0

Sport

Sokkoló hír a Fradi következő ellenfelének, a Fenerbahce három játékosát is eltiltotta az UEFA

Az Európa-liga alapszakaszának ötödik fordulójában a török együttes a magyar bajnokot fogadja.

Eldőlt a Szoboszlai-Wirtz kérdés? Slot a nagy nyilvánosság előtt ismertette a tervét

A holland edző az újságíróknak mondta el, hogy hol számol a német játékossal.

Szoboszlai Dominik nagy elismerést zsebelt be a Premier League csúcsrangadója előtt

Nem akárki mondja, hogy élete egyik, ha nem legjobb formájában van a középpályás...

Aurelio De Laurentiis: A stadionunk olyan, mint egy vécé

A Napoli elnöke élesen bírálta a klub stadionjának állapotát és általában véve az olasz sportlétesítményekkel kapcsolatos problémákat.

Durván elátkozva: a Fradi ádáz szlovák ellensége pofozógép lett, két éve nem szerzett pontot

A legutóbbi tizennégy főtáblás fellépésüket elbukták a pozsonyiak, miközben a magyar bajnokot dicsőítik Európa-szerte.

Pécsi megint hiányzott a Liverpoolból, de feltűnt egy másik magyar kapus

Pécsi Ármin a Manchester City elleni felkészülésben segíti Szoboszlaiékat, Marco Rossi felfedezettje visszatért.

Jürgen Klopp szívszorító üzenetet küldött Pep Guardiolának

A Manchester City menedzsere, Pep Guardiola edzői pályafutása során az 1000. mérkőzés küszöbén van. Jürgen Kopp, a Liverpool korábbi edzője üzent a katalán trénernek.

Minden oda lett? Verstappen előre leírta magát, a Red Bull is egyetértett vele

A Forma–1-es sprintidőmérő után Max Verstappen és Helmut Marko is rendkívül pesszimista volt Sao Pauló-i Nagydíj kapcsán.

Premier League-topcsapatok versengenek a Barcelona fiatal csillagáért

A Barcelona tehetsége, Marc Casadó Európa három élklubjának figyelmét is felkeltette a téli átigazolási időszak közeledtével. Sajtóhírek szerint az Arsenal, a Chelsea és a Napoli is a kérők között van.

Most dől el Szoboszlai sorsa a Liverpoolnál, lecsaphat rá a Madrid vagy a City?

Vasárnap rangadó vár a Vörösökre a bajnokságban.

Egy meccsig tartott a feltámadás, az Újpest simán kikapott az ETO FC-től

A Fizz Liga 13. fordulója szombaton a Szusza Ferenc Stadionban indult, ahol mindenki arra volt kiváncsi, most melyik arcát mutatja majd a hazai lila-fehér gárda, amely legutóbb emberhátrányban is győzni tudott a Diósgyő

0
0

Bulvár

Vezető hír Moszkvában, hogy a Magyarországra tartó orosz energiaszállítmányok mentesülnek az amerikai szankciók alól

Az Oroszországból Magyarországra szállított energiatermékek a Török Áramlat és a Barátság (Druzsba) vezetékeken keresztül teljesen mentesülnek az amerikai szankciók alól – idézte Orbán Viktor szavait a Donald

A pincérek szerint roppant bunkó, ha ezt teszi egy vendég az étteremben

A felszolgálók nem igazán tudják elviselni, ha egy vendég így viselkedik egy helyen.

Holtan találták meg a gerincműtét után eltűnt szekszárdi főorvost

A 62 éves orvosnőt szombat délután találták meg Szeged közelében.

Zelenszkij: Ha Orbán Viktor választási tűzijátékához kell a békecsúcs, azt nem támogatom

Az ukrán elnök hosszan beszélt Orbán Viktorról pénteken, és azt mondta: a magyar kormányfő most Oroszország élő üzenetküldő szolgáltatása az Egyesült Államokban.

Erzsébet a halálos ágyán vallott be mindent Dianáról: megbánta, amit vele művelt

II. Erzsébet királynő nem sokkal a halála előtt mondta ki mindazt Dianáról, ami akkor még hosszú évek óta nyomta a lelkét.

Kiderült, mit kér Trump a Magyarországnak adott mentességért cserébe

Az amerikai nagykövetség érdekes részleteket közölt a pénteki Trump-Orbán megállapodásról.

blogmorzsák

Veszélyben az óceánok

Sokáig élt az a mítosz, hogy a tengerek kimeríthetetlen forrást jelentenek, de ma már tudjuk, hogy a túlhalászattal óriási kárt okozunk ennek a sérülékeny ökoszisztémának.

Egyszer volt - Támaszpont a repülőgyár mellett

A Román Légierő 95. Légibázisa Bákóban (Bacau) van.

0